Alla inlägg under maj 2008

Av Vicky - 31 maj 2008 21:36

Helt underbart. Mitt i dessa nagelbitande, aggressions-, sockermissbruks- och ångestframkallande tentatider blev den 31 maj -08 en dag jag sent ska glömma. Om någonsin... Årets första heldag på stranden, årets första dopp, årets första glass med grustopping, årets första strandloppsbett och årets första troskantsbränna (the red kind). Viktoria, Annelie, Kristina, Alex och lilla jag. Tack för idag, flickor. Ni är fantastiska...


...

Av Vicky - 30 maj 2008 23:11

"med 2000-talets framgångsrika teknik har vi inte någon legitim anledning till att inte sträva efter perfektion."

Av Vicky - 28 maj 2008 20:27

Färdighet, färdighet, färdighet, färdighet... Jag är lite trött på färdighet. Tenta om fem dagar och ångesten har infunnit sig. Precis som väntat. Och när jag analyserar den (ångesten alltså), vilket man alltid borde göra för att kunna avgöra om den är befogad eller ej, så inser jag att den är mer befogad än den varit vid tidigare tentor. Det gör mig lätt illamående.

Förutom tentaångest, mysabstinens (konstigt, jag har blivit fast för något jag alltid flytt som pesten, nästan som en nunna som blir nymfoman, otippat.), sömnighet och ett nyinförskaffat sockermissbruk har jag gått och fått benhinneinflammation. Jädrans skit. Då kan jag ju inte springa, det förstår ju vem som helst. Attans. Ne, får inhandla Zon eller Orudis och kurera mig.

Vare sig jag är pessimistisk realist, bara realist eller neutral så ska jag sluta sprida den negativa energi jag har i mig idag.

Öppna fönstret, titta på himlen och känn doften av försommarkväll... Sen är det bra igen...

Av Vicky - 26 maj 2008 17:54

Idag har det regnat hela dagen. Det är himla tråkigt. Men å andra sidan fick jag använda mina gummistövlar. Måste vara det mest underskattade som går att finna i min garderob. Har tanken slagit dig att man faktiskt kan hoppa i vattenpölar när man har gummistövlar? Tanken "hur f*n ska jag ta mig över den här då??" har helt tappat sitt, förut så höga, värde. Det är bara att gå. Rakt i. Och man blir inte blöt om fötterna. Man behöver inte svära för att man måste byta strumpor alt. bli vansinnigt förkyld för att man inte var på väg hem utan bort och därför inte har några andra strumpor. Kan inte riktigt förstå vad det var som jag fann så frånstötande med gummistövlar när jag var mindre. Jag är numera upplyst och därmed frälst.

 Tvättid idag, 14.30-16.00 Vår tvättstuga har 1069 hela kakelplattor, bortsett från raden som går uppåt väggen. Nästa gång tar jag med en bok ner.

Av Vicky - 25 maj 2008 08:00

"jag skulle talkat låren". Underbart, Cecce! Hoppas det inte blev nåt skav...

Som sagt, bröllopsfest igår. Gud vad vackert. Jag har i hela mitt liv varit emot äktenskap och allt vad vigselbevis heter, men igår, i takt med att allt fler ögon tårades på människorna i salen (nej, inte på mig, jag har inte det i mig att gråta för vackra saker. Bortsett från friendsreklamen, ni vet den med alla de hemska orden som förföljer den lilla pojken och det slutar med att han får ett "hej". Där brast det. Jag är svag för reklam.) så verkade mina argument mot äktenskapet allt sämre och sämre. Men det går nog snart över. Jag är i och för sig väldigt nyfiken på vilka som skulle tala och vad de skulle säga. Tänk så har ingen något att säga. Vilken oerhört nedslående upplevelse.

Nej, jag vill fortfarande inte gifta mig, men som sagt, det vore spännande. Zara var så vansinnigt vacker, som en dröm från 50-talet, hennes icke danceproof frisyr och underbara klänning. Helt fantastisk.

Efteråt blev det utgång, vilket var för mig en chock, jag trodde inte att man gick ut efter bröllopsfester. Det gör man tydligen. ÖG's hade hutlösa priser på cider, 30:-. Vilket fick mig att bestämma mig för en Hof istället, då jag bara hade en tjuga. Trevligt nog kom det en ung man och envisades med att få betala och jag ändrade tillbaka min beställning till en cider. Vad jag vill komma till är att jag är fullständigt inkompetent när det gäller att bli uppraggad i en bar, då det hela slutade med att jag gav honom min tjuga, neg, tackade så mycket och gick därifrån. Borde finnas kvällskurser i sådant.

Till sist skulle jag bara vilja skänka en tanke till min kära far, från vem jag ärvde egenskapen att vakna kl 6 varje morgon. Idag är en sådan dag då det inte är... en bra egenskap. Idag är en sådan dag då det är en dålig egenskap. Men tack ändå, pappa.

Av Vicky - 24 maj 2008 13:52

Zara och Björn har bröllopsfest ikväll. Mycket kärlek. Guld på tårna för att matcha örhängena. Inte likt mig, men vad gör man inte? Kommer bli mighty mighty nice...

Måste berätta att jag har ätit, för min del, årets första jordgubbar. Överbesprutade och från Italien, men... det är jordgubbar. Och för er som känner till mig och min besatthet av vattenmelon kan det kanske vara trevlig kunskap att den besattheten matchas endast utav min (mitt??) craving för jordgubbar. Ja, det slår t.o.m. choklad Tro det eller ej. Vad detta innebär för mig är en gnagande ångest varje sommar. Har jag diabetes*? Varje år, samma sak. toapanik minst en gång i timmen. Fruktansvärt. Upp mitt i natten, varje natt. Och inte förrän i augusti någon gång ser jag sambandet. Och då tänker jag: nästa år ska bli året då jag behärskar mig. Minst en dag/kg vattenmelon, gärna två, 10 l jordgubbar ska räcka till hela familjen och dessutom frysas in. Men sen står jag där i juni och all diabetespanik och minnen av förvirrade vandringar mitt i natten är som bortblåsta. För vad vore en sommar utan enorma mängder jordgubbar och vattenmelon?


*Diabetes: i dagligt tal kallad sockersjuka, antingen brist på insulin(typ1) eller insulinresistens(typ 2). Symptom: törst, trötthet och stora urinmängder.

Av Vicky - 23 maj 2008 21:43

Aprikos... som går över i någon slags vit... slutar som ett blått sidenskynke över världen. Det är himlen från mitt fönster ikväll. Fint...

  Något som däremot inte är så fint, är klädhögen som jag fått bärga bort från min skrivbordsstol till min säng, som jag vid läggdags kommer att få bärga tillbaka till skrivbordsstolen och så kommer det att hålla på ända till på måndag när jag har tvättid och allt åker i baljan. Och sen börjar det om...

  Idag insåg jag att jag kan tycka om utan att äga, jag kan vilja ha utan att få, jag kan stå för vad jag tycker och jag kan ta att alla inte alltid håller med mig & tycker om mig. Och det behöver inte få mig att må dåligt. Insikter som fick mig att må bra. Fint... kanske håller jag på att ta ett steg mot det som i dagligt tal brukar kallas vuxenvärlden. Men sen får det vara nog, närmare än såhär vill jag inte komma.

Av Vicky - 12 maj 2008 20:00

måndag kväll.. Flitens lampa lyser på Vildandsvägen.

Man måste tänka på vad man äter i dagens samhälle, med all stress, fetma, alla färgämnen, sötningsmedel, konserveringsmedel och hjärt- och kärlsjukdomar. Så vi la i lite vetekli i kladdkakan. Fiber är bra för dig.

Ovido - Quiz & Flashcards